محل تبلیغات شما

کنفوسیوس(Confucius) حکیمو تمدار چینی آیین تازه ای برای مردم چین آورد که با وجود مقبولیت عامه ، پساز چندی از رونق افتاد و جای خود را به آیین بودا داد.

1- سرگذشت کنفوسیوس

در حدود سال 551 ق .م . در ایالت لو (Lu) در چین ، در خاندان گ (Kung) فرمانروای تسو(Tsow) کودکیبه دنیا آمد که او را چیو (Chiu) نامیدند. وی در سه سالگی پدر خود رااز دست داد و این در حالی بود که آن فرمانروا هیچ میراثی برای زن و یگانه فرزندخود باقی نگذاشته بود. کودک نزد مادر رشد کرد و آموزگارانش هوش او را می ستودند وآینده درخشانی را برای او پیش بینی می کردند. نوزده ساله بود که وزیر اعظم آنمنطقه سرپرستی مزرعه ها را به او سپرد. وی در کنار این منصب دولتی به مطالعات وتحصیل هنر ادامه داد و دانشمندان برای کسب علم و کمال نزد او حاضر می شدند. مردماو را گ فوتسه (futze-Kung) یعنی گ فیلسوف می نامیدند که ماآن را کنفوسیوس تلفظ می کنیم .
کنفوسیوس زندگی پر ماجراییداشت و علاوه بر تعلیم شاگردان ، به کارهای حکومتی نیز می پرداخت و در پنجاه سالگیبه وزارت دست یافت و مقام او در زمانی کوتاه بالا رفت و وزیر اعظم شد. توانایی ویدر مدیریت کشور حسادت رقیبان را برانگیخت . از این رو، پس از چندی از مناصب حکومتیکناره گیری کرد و تنها به تربیت شاگردان پرداخت.
سرانجام هنگامی که به سال479 ق .م . مرگ به سراغ وی آمد، از عدم موفقیت کامل خویش اندوهگین بود، ولیشاگردان و یارانی از خود باقی گذاشت که پیام او را به همه رساندند.

2-آثار

1.      کنفوسیوسدر سالهای آخر عمر خود کتابهایی نوشت که جزء ادبیات کلاسیک چین شد. کتابهای ویعبارتند از:
1. شوچینگ (کتاب تاریخ )؛
 
2.شی چینگ (کتاب شعر)؛
3. لی چی (کتاب شعائر)؛
4.ایچینگ (کتاب تبدیلات )؛
5.چونچیو (سالنامه بهار و پاییز) ؛
چهار کتاب نخست گزیده ای ازسخنان پیشینیان را نیز در بردارد، ولی سراسر کتاب پنجم از خود اوست .

3- تعالیم

تعالیم کنفوسیوس ترکیبی بود از اصولاخلاقی ، ت مدن و مقداری مسائل دینی . وی معتقد بود که اجداد مردم طبق قاعدهلی (Li) زندگی می کردند و از این رو، ازانواع نیکیها و برکات برخوردار بودند، ولی مردم زمان وی بر اثر رها کردن آن شیوه ،از آن امور محروم مانده اند. لی از دیدگاه کنفوسیوس معانی مختلفی داشت و برای پاکی، ادب ، تشریفات و عبادت به کار می رفت . وی معتقد بود با پیروی از لی هر چیزیبسامان می آید و جامعه آرمانی تشکیل می شود.

4- اصول اخلاقی

وی پنج رابطه را مطرح کرد که هرگاهدرست باشند، همه چیز درست می شود:


1-مهربانیدر رابطه میان پدر و پسر؛
2-لطفبرادر بزرگتر به برادر کوچکتر و تواضع برادر کوچکتر در مقابل برادر بزرگتر؛
 
3-عدالت شوهر با زن و اطاعت زن از شوهر؛
4-علاقهمندی زبردستان به زیردستان و اطاعت زیردستان از زبردستان ؛
 
5-مهربانی فرمانروایان به رعایا و وفاداریرعایا به فرمانروایان.


کنفوسیوس در مورد آرمانشهرو رابطه شهریار با رعایا تعلیم می داد که هرگاه کشور نیز مطیع قانون می شوند. ویدرباره انسان کامل نیز سخن گفت و صفات پنجگانه وی را چنین نشان داد: عزت نفس ، علوهمت ، خلوص نیت ، شوق به عمل و خوش رفتاری.

5-مناسک

گر چه کنفوسیوس قبل از هر چیز یکمعلم اخلاق بود و بیش از این ادعایی نداشت ، مردم در تعالیم او روح معنویتی مشاهدهکردند که وی را مثل اعلای دینداری به حساب آوردند. دینی که او مطرح می کرد بسیارساده و به دور از مسائل ماوراءالطبیعه بود و بیشترین سعی وی در آن بود که خود رابا عبادات و مناسک موجود زمان خویش وفق دهد. او می گفت خاقانهای اعصار گذشته مردمیسعید و نیکبخت بوده اند؛ زیرا اولاد و اعقابی چند از ایشان بر جای مانده بودند کهمراسم قربانی و عبادت و احترام را درباره آنها بعد از وفات به دقت انجام می دادند.

6- پیروان و رقیبان

شاگردان کنفوسیوس که گفته می شودهفتاد تن بودند، به سراسر کشور چین رفتند و به تعلیم حاکمان و صاحب منصبان مشغولشدند و گروهی از آنان نیز گوشه گیری را برگزیدند. تعالیم این حکیم به وسیلهشاگردانش تا یکی دو نسل پس از وی گسترش یافت . با ضعیف شدن نظام سلطنتی فئودال وپدید آمدن مکاتب فلسفی رقیب ، نشر اندیشه های وی با مشکل روبرو شد. هر یک از اینمکاتب به گونه ای اندیشه های حکیم را مورد حمله قرار می داد. در این گیر و دار،پیروزی گاهی از آن مکتب کنفوسیوس و گاهی از آن مکاتب رقیب بود تا اینکه با ورودآیین بودا به چین ، نزاع به نفع این آیین پایان یافت و اندیشه های کنفوسیوس تااندازه ای در حاشیه قرار گرفت . با این وصف ، شهرت و عظمت وی پیوسته در چین حضورداشته است .

7- دین رسمی

فرمانروایان چین در دورانهای مختلفهمواره کنفنوسیوس را حرمت می نهادند و رسما او را بزرگترین حکیم می شناختند و بهروان او ادای احترام می کردند. قربانی کردن نزد آرامگاه او از زمان شاگردانش معمولبود، ولی نخستین پادشاهی که به این کار اقدام کرد کائوتسو نامیده می شد که در سال195 ق .م . پس از زیارت آرامگاه وی ، قربانی گذارند.پس از وی ، پادشاهان دیگر اینرسم را ادامه دادند و قربانیها و هدایایی تقدیم روح حکیم کردند. از سال 1911 ادایاحترام رسمی و دولتی به روح کنفوسیوس به تدریج ترک شد. پس از چندی ، دولت چین برایاحیای افکار وی به عنوان یک متفکر در ردیف نیوتون و پاستور اقدام کرد، ولی پس ازانقلاب کمونیستی چین به سال 1945، مبارزه شدیدی با اندیشه های وی آغاز شد وکمونیستها او را کسی معرفی کردند که در مقابل توده های زحمتکش ، از طبقه اشرافحمایت کرده است .

 

همه آنچه که باید درباره حجاب بدانید

مشکل اصلی آمریکاباما...................

نـــــوروزبرتمــــــــــام هم وطــــــــــنانم مـــــــــبارک

وی ,، ,کنفوسیوس ,چین ,پس ,کتاب ,پس از ,او را ,اندیشه های ,بود که ,از این

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Daniel's blog super weblog آب و خاک spenurimun کیف رولی لوازم آرایش 2عددی Roll N Go 2021 مطالب اینترنتی احادیث اهل بیت علیهم السلام نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل در استان قم انجمن صنفی کارگران مراکز مخابرات روستایی سبزواربزرگ مجله شیعه